Předkládám soubor závažných informací, které vedou od společnosti VIA Consult vyšetřované pro korupci až ke starostovi Bystrce, Tomáši Kratochvílovi.

Dnes se ke mně dostaly závažné informace, o které se musím podělit. Nemám přímé důkazy o korupci na bystrcké radnici, nicméně soubor informací, které jsem získal a vzájemně je propojil, je alarmující.

Dále se dozvíte:

Co je zač společnost VIA Consult?

Kde je problém, když cena vypadá výhodně?

Jak se manipulují zakázky a jak s tím souvisí ta nebohá panda?

Jak v Bystrci (ne)funguje kontrolní výbor?

Co s tím má společného starosta Tomáš Kratochvíl?

1) Kdo je společnost VIA Consult?

VIA Consult a její spolumajitel Milan Konečný jsou hlavní postavy úplatkářské kauzy, která se dotkla i Brna. Bližší informace k této rozsáhle kauze najdete například v těchto dvou článcích:

Ohýbal zakázky a skončil ve vazbě

Cinknuté zakázky na Ostravsku

VIA Consult administrovala i řadu zakázek v Brně a čtyři přímo v Bystrci. Zde je jejich seznam z auditu města z 12.8.2022:


Administrovaná zakázka

Zasmluvněná hodnota administrované zakázky

Cena za služby administrace

Rekonstrukce bytových jader Kachlíkova 9, 10, 11, 13 a Ondruškova 1, 3, 5 (2020)

73.493.702,-

34.000,-

Údržba ploch veřejné zeleně a některých přilehlých pěších komunikací (2020)

7.173.532,-

49.900,-

Rekonstrukce bytových jader Kachlíkova 6, 8, 15 (2021)

34.552.579,-

49.900,-

Rekonstrukce bytových jader Ečerova 2, 4, 6, 8 (2022, probíhá)

34.751.836,-

49.900,-

V tabulce vidíte zakázky pro VIA Consult za desítky tisíc na administraci zpravidla stavebních zakázek za desítky milionů.

2) Výhodná cena?

Na první pohled velmi! Na druhý pohled, nezdá se vám divné, či podezřele divné, že je hodnota zakázky na administraci téměř vždy o chlup nižší než 50.000,- Kč bez DPH?

Cena je to opravdu velmi nízká, málokdo by to za ni udělal. Tak kde je háček? Napovím, když doplním, že s takto nízkou cenou se stane to, že:

  • skoro určitě zakázku na administraci získáte, protože je zkrátka pro normální firmu nezajímavá,
  • je bez veřejné soutěže, protože je do 50.000,- (je to náhoda?), (Příloha Metodika pro zadávání veřejných zakázek v Bystrci)
  • není povinnost objednávku nebo smlouvu zveřejnit v registru smluv, protože je do 50.000,- (zase náhoda?).

Když to shrnu, cena za administraci sama o sobě tedy je nízká a zde nic podezřelého není, ale je to excelentní způsob, jak se dostat k administraci zakázek za desítky milionů a mít jistotu, že tuto administraci bude zajišťovat skutečně "ta správná" firma a bude o tom minimum stop. A připomenu, že tou správnou firmou se čtyřikrát stala firma, která je dnes vyšetřovaná pro korupci v totožných záležitostech.

3) Podivné zakázky

A nyní jsme konečně u jádra veřejných zakázek. Samozřejmě není zajímavé získat zakázku za 50.000,-. Zajímavá je ta zakázka za desítky milionů, kterou pak díky tomu administrujete. Ostatně právě kvůli tomu je i VIA Consult jinde vyšetřována. Je s těmito zakázkami něco v nepořádku? Nevíme, protože se k takovým informacím nedostaneme. Co víme, že je administrovala společnost spojená s korupcí a ohýbáním veřejných zakázek. A to, že vedení radnice bylo některými zastupiteli opakovaně upozorňováno na to, že zakázky jsou zadávány diskriminačně (to znamená, že jsou výběrová kritéria volena tak, že se jen málokdo do nich vejde, ačkoliv k tomu není seriózní důvod). Něco jako kdybyste udělali soutěž o nejskvělejšího medvěda a dali si podmínky, že musí být černobílý a jíst bambus. Asi tušíte, jak by to dopadlo.

Giant_Panda_2

4) Nefungující kontrola

Pokud se trošku vyznáte ve fungování obce, možná si říkáte, že by na to musel přijít kontrolní výbor. Jinde snad ano, v Bystrci ale ne, protože žádná nezávislá kontrola v Bystrci není.

Kontrolní výbor totiž v rozporu se všemi základními demokratickými pravidly plně ovládá vládní koalice (ČSSD, ANO, ODS) s nastrčeným "opozičním" předsedou z SPD a nekontroluje tak závažné věci, jako je ztracených více jak 150 milionů ve Sberbance a veřejné zakázky, o které se stará neblaze slavná VIA Consult. Místo toho kontrolní výbor kontroloval stav dětských hřišť, což je činnost zcela irelevantní a zástupná.

5) Pevná ruka starosty

A jak to souvisí se starostou Kratochvílem? Tak to je ta nejjednodušší otázka. Když se podíváte na oficiální webovky Bystrce, je to právě on, kdo má tuto oblast na starosti. Není bez zajímavosti, že kromě bytů ho žádná jiná oblast nezaujala natolik, aby si ji vzal přímo pod svoji osobní kontrolu.

Starosta2

EDIT:

Jedním z nástrojů prevence korupce jsou majetková přiznání, aby byla kontrola nad politiky, zda během své funkce nějak nezbohatli nad úroveň svých legálních příjmů. Samozřejmě i to lze obejít vyváděním majetku na jiné osoby do zahraničí apod., ale tohle je základ. Jsou ale výjimky, které mají tu drzost, že prostě majetkové přiznání vůbec nedělají. Je těžké věřit v poctivost někoho, kdo se brání kontroly nad sebou, kolem jím spravované gesce se dějí podivností a k tomu všemu ani není ochoten podávat majetkové přiznání.

Starosta brněnské části z ČSSD nepřiznal dům za osm miliónů ani příjmy

Majetkova

6) Co dál?

Předložil jsem informace, jak jsem je získal. Je zde přehledem zakázek VIA Consultu v Bystrci, informace o vyšetřovaní této firmy z korupce, metodika zadávání veřejných zakázek ad. Bez dalších informací, ke kterým se nejde dostat, nelze s jistou tvrdit, že došlo k manipulaci veřejných zakázek a zda je do toho případně zapojen starosta naší obce. Ctěme presumpci neviny. Zároveň si zachovejme kritický nadhled a žádejme dokonalé prosvětlení této záležitosti. Jak jsem napsal, kontrolní výbor prakticky neexistuje, tedy zevnitř radnice se v současné sestavě nic nevyšetří. Zbývají orgány činné v trestním řízení, pokud se tedy rozhodnou do toho nakouknout. Nebylo by to jednoduché. Pokud jsou naše obavy oprávněné, jde o dobře promyšlenou spolupráci, která fungovala řadu let a v mnoha městech České republiky.

EDIT:

Protože se na autora textu v on-linu sesypalo mnoho osobních útoků, ale i minimálně z části upřímných obav ohledně načasování těsně před předvolbami či pochyb, proč to nepředá policii, text ještě doplním.

  • Načasování jsem si nevybral. Audit magistrátu k této věci je datován před měsícem 12.8.2022, projednán byl 22.8.2022, kompletní informace jsem dostal den před napsáním textu. Nemusíte mi věřit, ale až bude (snad) dokument zveřejněn, tyto datumy v něm najdete. Nemohl jsem publikovat něco dřív, pokud to to dříve neexistovalo.
  • Protože se věc řeší na úrovni celého města a kauza VIA Consult je rovněž řešena orgány činnými v trestním řízení, a hlavně proto, že nemám žádné tajné nové informace, ale pouze to, co je policii jednoduše dostupné, není důvod, abych podával nějaké speciální trestní oznámení v této věci. Ale nevylučuji ani tuto možnost a ten tlak, který je na mne veden mne čím dál více směřuje k návštěvě státního zastupitelství.